Wednesday, May 27, 2009

एक कच्ची नज़म


पिछले कुछ दिनों से एक मिसरा अटका हुआ था जहन में। आज ऑफिस से घर लौटते वक़त उसका बुखार तेज हो गया। कुछ देर बस में बेठे बेठे उसकी आंच में बदन तपता रहा। जाने कब बैग से एक कागज निकाला और मवाद सा में कागज पे बहने लगा।

ट्रेन और बस, बदलने और पकड़ने में मूड जाता रहा। बुखार अब भी उतरा नही, जखम अबभी पुरी तरह फुटा नही। अबभी इस नज़म का एक हिस्सा मेरे अन्दर अटका हुआ है अपेंडिक्स की तरह। ख्याल ऊँघने लगे है जहन में, हर तस्सवुर थका हुआ है। कच्ची है ये नज़म, लगता है कच्ची ही रहेगी।

अब भाई, अपना ही ब्लॉग है , कच्ची या पक्की जैसी भी हो सोचा ब्लॉग कर देते है।


कोई नज़म,
सदियों से रूह के गीत गाती रही,
देह का अमृत जगाती रही,
मिट्टी से मिट्टी के दर्द चुगती रही,
लम्हों से इन्सां की राख झडाती रही,
आदमी का उजाला, है लौ आदमी की,
सुबह उगी फलक पे, जो रत भर जलती रही,
इन्सां के ग़म में ढली, दर्द में दुखती रही,
साथ आदमी के, मर मर के जीती रही,
अमर कर दिया, देवो को अमृत पीलाती रही,
इन्सां के सिने में आग, जन्नत की छुपाती रही।

Tuesday, May 26, 2009

To My Dear Friend Shashank

Taking a "blog break" from my poems to commemorate a few minutes talk with my dear friend Shashank, this evening. He is more a brother than a friend. Calling him as part of family would not be an exaggeration.

Well as I left my office building, I called him up and was ranting and raving my disappointment on some personal matter. I was a little perturbed and rattled. He was all ears to me. As always listening to me with great patience and finally threw one of my own couplet back at me and cut me down to size. I was dumbfounded for a moment.

The couplet goes like this

शब् के बाद सहर मुअयियन है मगर,
किस शर्त पे निकलेगा आफताब देखना है।

Well, It was a moment of realization for me in many ways. As always, he preached me, showed me the other side of the coin, which I was refusing to look at it. He tattered my impatience. He gave me back my lost cool. As always he was supportive and stood by my side.

The above couplet came to me in a state of despondence (When I was struggling to find a Job in Pune and could not find one), today again it was given me back by Shashank, when I needed it most.

Shashank, here are few words I could muster up for you, for holding the fort of wisdom for me when I had forsaken it.

एक शेर था मेरा, मैंने कहा था,
इक रोज़ तुम को सुनाया भी था,
उसी रोज़ शायद,
तुम्हारे पास छुट गया था,
जाने कब हाथ छोड़ मेरा,
तुम्हारे साथ हो लिया था।

आज जब तुमने मुझको यतीम पाया,
उसी शेर की उंगली पकड़ा दी मुझको,
फिर से खाली दामां भर दिया मेरा,
हम दो यतीमों को घर पंहुचा दिया।

Monday, May 25, 2009

नगमे - 4

".........सलाम भेजता है शायर हुस्न के नाम" - फैज़ अहमद फैज़

Each one of us is a poet. There is not a moment left when we are not poetic. We do poetry through our mannerisms - the way we talk, the way we carry ourselves, the way we get irritated, the ways we get pleased, our habits even the annoying ones, the way we react to a situation ... etc etc. Not only when we are ourselves, create poetry, but, we create poetry when we interact with other human beings. The situations we invent and the situations in which we land ourselves in, create poetry.

To me, Men, in their mannerisms are poetic outside the bounds of poetry. When they try to come within the bounds of poetry they create Drama. Women, in their mannerisms are in itself poetry. When they try to leave the bounds of poetry they become more poetic.

What fascinates me is the fact that it does not take much to observe the poetry essayed by the humanity. The visual senses are all you need. Bear in mind, the necessary condition to "observe" and for the power of observation to be manifested is the respect for the subject of your observation. Thus I would not go into it in more details than the mere mention of it.

In the following poem the main ingredients are my observations of the men and women alike. Though it praises the later kind. However the following facts adds to its countenance.

Fact-1 : Ever since I heard, I always wanted to write something on the lines of the song "एक लड़की को देखा तो एसा लगा ..." from movie "1942 A Love Story" and written by great poet जावेद अख्तर.

Fact-2: When I first left my home and went Indore M.P. to study Statistics. I observed that the girls in college and even the girls in my class when they drive they cover their faces with scarf, to escape from sun and dust I suppose. This was very appealing to my poetic instincts and I wanted to make use of it in some poetry of mine.

Fact-3: Though in India, women wearing bindi on their forehead is common sight - Bindi's of various colors, shapes and sizes. It was the teeka of rori/kumkum that they wear on their forehead mostly after performing some pooja or returning from temple, that fascinated my poetic instincts. It gives a complete distinct effect on the face than the bindi. The face appears more radiant with marked tender grace ... etc etc :)

Fact-4: What you are about to read, it never happened to me. The wish, that I won't even carry to my grave, being a Hindu I will be burnt to ashes and the wish with me... Ha Ha (I guess I had to go to a Europe visit the DDLJ style..... :) )

Well, fact-1 gave me the structure of the poem and fact 2&3 gave me the first 5 lines of the poem and I hit the dead end. What about the rest? and all those thoughts of writing a long poem suddenly evaporated. I attempted to write this poem when I was in Pune and the sight of girls covering their faces with scarf was not frequent if not rare. While my commute, in taxis/buses between home and work I started again to look for any such sight :) and wished (honestly) that some action of them might give a thrust to my poem beyond those 5 lines.

Well off course it never happened and it took a while to stretch my imagination beyond my such inexperience's to grow the poem to a point.

I recited this poem in one of the annual functions of my company. Enjoy it as I enjoyed writing it.

कोई लड़की दुपट्टे में चेहरा छुपाये,
थी बढ़ी आ रही, दो आँखों की लावें जलाये,
महकती, लहकती वो धड़कती हरारत,
कोई जैसे पूजा में सुबह लोभान जलाये।

वो सुबह के सूरज का माथे पे टीका,
जैसे पीर जबीं पे दुआ रख के निकला,
थी गर्दन झुकी और ऑंखें जमीं पर,
जैसे सज्ज्दों से नमाजी माथे को उठाये।

वो चली आ रही थी अजान की सूरत,
उठे दिल से अरमां नमाजी की सूरत,
उसे पढने लगी ऑंखें दुआओं की सूरत,
जैसे काजी मदरसों में आयते बुलवाये।

ज़िन्दगी से जैसे मुलाकात थी वो,
कज़ा भी जिला दे वो हयात थी वो,
दो चार कदम ही तो दूर थी वो,
क्यों रह गया मिलते ही में नज़र झुकाये।

वो आँखों से आँखें मिलाने की कोशिश,
एक इन्सां को इन्सां जताने की कोशिश,
वो देखते ही मुह फेर लेने की कोशिश,
जैसे निकले काबे से काफिर नज़र चुराये।

वहीं है रास्ते औंधे मुह पड़े हुए,
वहीं है हम हसरत से खड़े हुए,
साये मिटते नही पे गुमां को यकीं है,
वो फिर आ रही है, दो आँखों की लावें जलाये।

नगमे - 3

Since ages, the act of an innocent heart has been called as "blind love". The innocence of the heart can be compared to a child, who wants to believe in everything and everybody without judging them. The manners of a child is the only true religion that comes close to whatever the God stands for. That divine smile of a child is the ointment to the blemishes of the soul. The sight of a child is a feast to the beauty. They are the simplicity in entirety; they simply trust you, put there faith in you, worship you, believe in you, most important accept you as you are. You are the only form of truth they come to know. To them the world is a paradise as lovable as you are to them, can there be anything more honest than this?
Only the child knows how to love and so the innocence of the heart. Only a child's love is the love as it should be and so is the love of an innocent heart.

One can only love as long as there is left some innocence in heart. Once this virginity of the heart is taken away by the influences of the world and by influenced humans, that love is lost for ever.

I hope, in the following song you may find that innocence and love of the heart. When I essayed it, that typical bollywood situation was in my mind - the introduction of a hero by a song :).

धूप में धूप की परछाईयाँ ढूढने निकला हूँ,
साये साये प्यार की परछाईयाँ ढूढने निकला हूँ।

कोई रख के होठों पे इक नाम सुनता होगा,
आँखों की लकीरों में इक चेहरा बुनता होगा,
उसी आँखों के लम्स की झाईयां ढूढने निकला हूँ।

सोच ने जब चूम लिया इक सोच का माथा,
सूनेपन को सूना सा इक सूनापन मिला,
इसी सूनेपन की तन्हाईयाँ ढूढने निकला हूँ।

कभी शाम ढले तेरे माथे का सूरज,
किनारे आँखों के गूंगे पानी में उतरे,
उन्ही लम्हों की खामोशियाँ ढूढने निकला हूँ।

Sunday, May 24, 2009

नगमे - 2

इस ग़ज़ल को कहने में बहुत मश्शकत करनी पड़ी। लगभग दो हफ्ते लग गए थे लिखने में। बहुत सोचा कोई सिरा ख्याल का हाथ नही लगा । आप को तो पता ही होगा, खामोशियाँ बहुत बोलती है, एक दिन बेठे बेठे इन्ही को सुन रहा था, इनका मिजाज देख रहा था, की एक शेर झन्नाके गिरा जमीं पर। मैंने फौरन उसे जमी से उठाया, उसकी धूल झाडी, मुह पौछा और जेब में रख लिया। अकेला शेर कभी कभी अपने आप में मुकम्मल होता है , शर्त ये है की वो फॅमिली वाला न हो। मैंने देखा ये अकेला शेर, चहरे से फॅमिली वाला लगता था, गमभीर, जिम्मेदार, थोडी तोंद निकली हुई, दाढ़ी - मुछे साफ, था मगर लापता। जल्द ही इसके जोडीदार न ढूंढे तो ये मेरा घर में रहना हराम कर देगा। थोड़ा वक्त लगा, आख़िर इसके जोडीदार मिल ही गए| ग़ज़ल अर्ज़ करता हों ....

तेरी खुशबु गिरी है आँखों में ,
जिंदगी कांप उठी है आँखों में।

कुछ तो कहो की ये खामोशियाँ,
रात भर गूंजती है आँखों में।

देर तक शाम वो पहलू में बेठे रहे,
देर तलक होती रही अज़ान आँखों में।

न जगाओ मुझे की वो आँखे भी,
एक पल को लगी है आँखों में।